3 tips: Sådan gør Salling Group
klar til højsæsonen med
udenlandsk arbejdskraft

Når højsæsonen banker på døren, står flittige, udenlandske vikarer klar til at træde ind i de danske virksomheder. Lær, hvordan Salling Group bruger udenlandsk arbejdskraft, og få lagerdirektørens tre tips til, hvordan du sikrer driften i højsæsonen.

Årstiderne skifter, og som altid skaber nye sæsoner stigende efterspørgsel. Om foråret er planter og cykler i høj kurs, og senere lokker Black Friday med gode tilbud.

I travle perioder spiller udenlandske medarbejdere en afgørende rolle for, at danske virksomheder kan følge med efterspørgslen. Faktisk har vi over 300.000 udenlandske lønmodtagere i Danmark. Det svarer til, at hver ottende lønmodtager er udlænding. Og tendensen er stigende.

I en tid med stor købekraft og mangel på hænder i mange danske virksomheder, skaber udenlandsk arbejdskraft stor værdi for samfundet og virksomhederne. Det gælder også Salling Group, som blandt andet ejer Fætter BR, Bilka, føtex og Netto.

– Vi er virkelig glade for at bruge udenlandske vikarer. De er en uundværlig del af vores personale, fordi vi lever i en verden, hvor årstiderne kan skifte pludseligt, og så skal vi kunne levere de rette varer til kunderne, siger Joakim Liere Rasmussen, terminalchef for Nonfood og Online hos Salling Group.


En fleksibel arbejdsstyrke
Salling Group bruger blandt andet udenlandsk arbejdskraft for at leve op til højsæsonens efterspørgsel. På den måde kan Joakim Liere Rasmussen hurtigt skalere sin arbejdsstyrke fra ti medarbejdere helt op til 150, når den største travlhed melder sig.

Han bruger vikarer til at sikre en fleksibel arbejdsstyrke i en branche, hvor uvished om bemandingen er hverdag, og vikarerne kan møde ind med få timers varsel. Både nat og dag.

– Vi laver selvfølgelig forecasts for hele ugen, men hvis vi pludselig finder ud af, at vi har brug for et nathold, er det vigtigt for os, at vi hurtigt kan få fat i arbejdskraften, siger Joakim Liere Rasmussen.

Vikarerne hos Salling Group er primært beskæftiget med opgaver som pluk og pak, containertømning og andre logistiske opgaver. Funktioner, som er afgørende for at opretholde terminalernes drift. Salling Groups etiske regelsæt kræver ordentlige vilkår for vikarerne. Derfor er det et krav, at JKS screener vikarerne grundigt og har helt styr på alt fra lønudbetaling til introkurser. Her er det op til JKS at finde de bedst egnede kandidater med den rette indstilling, og det er ofte lig med udenlandsk arbejdskraft:

– For os betyder det ikke noget, om vores vikarer er danske eller udenlandske. Det vigtige er, at de har den rigtige indstilling. Man skal have lyst til at lære tingene og give den en skalle, siger terminalchefen.


Klar kommunikation og sikkerhed
Det er ikke altid nemt at arbejde med en multikulturel sammensætning af medarbejdere. Nogle vikarer er ikke gode til dansk, og andre er ikke vant til Salling Groups høje niveau af sikkerhed på arbejdspladsen. Derfor lægger Salling Group vægt på klar kommunikation.

Først og fremmest skal vikarerne kunne begå sig på engelsk, så alle medarbejdere kan kommunikere på tværs. Dernæst prioriterer Salling Group at arrangere tavlemøder med klare instrukser og sikkerhedsregler, som er lette at forstå for alle medarbejdere.

– Vores medarbejdere må ikke komme til skade, når de er på arbejde. De er vores vigtigste aktiv, og derfor skal vi behandle dem ordentligt og sikre, at de gerne vil komme igen. Her er det nødvendigt med klar og forståelig kommunikation, siger Joakim Liere Rasmussen.


Tæt samarbejde
JKS har i mange år spillet en central rolle for Salling Group. Men det gode samarbejde er ikke kommet af sig selv.

– Vi er ret klare i spyttet om vores forventninger og krav til vores vikarbureauer. De skal sørge for, at straffeattesten er tjekket, og opholdstilladelsen er i orden. De skal også garantere, at lønnen bliver udbetalt til tiden med korrekt forskudttidstillæg med mere. Der må ikke ske fejl, for vi ønsker at sikre ordnede forhold for vores medarbejdere, siger Joakim Liere Rasmussen.

Med leverancerne og arbejdskraften sikret og det moralske kompas indstillet, kan Joakim Liere Rasmussen læne sig tilbage med vished om, at JKS har hans ryg, når travlheden pludselig melder sig.

– Hvis vi ikke havde haft JKS, kunne vi ikke levere til butikkerne i tide. De redder os på ugentlig basis, og det fine samarbejde giver ro i maven for alle parter, afslutter han.

Er du nysgerrig på, hvordan du kan benytte udenlandsk arbejdskraft i din virksomhed? Kontakt din lokale JKS-afdeling for en uforpligtende snak her.

 


 

Terminalchefens tre råd om udenlandsk arbejdskraft

 

1. Klar kommunikation

Fokusér på at skabe meget klar kommunikation. Vi bruger tavlemøder, hvor vi samler alle vikarerne og giver klare instrukser for, hvad de skal lave. Her er det vigtigt, at de alle forstår og taler engelsk, så der ikke opstår misforståelser.

 

2. Forstå kulturen

Du kan ikke forvente, at udenlandske vikarer falder direkte ind i den danske arbejdskultur. Derfor har vi ansat udenlandske chefer og ledere, som har en naturlig forståelse for den kultur, vikarerne kommer fra. Det gør det nemmere at forstå vikarernes arbejdsmønstre, så de fungerer allerbedst på arbejdspladsen.

 

3. Vælg vikarbureau med omhu

Der er rigtig mange vikarbureauer derude. Derfor er det enormt vigtigt at vælge et vikarbureau, der har orden i penalhuset. Lav grundig research for at sikre, at dine vikarer har ordentlige forhold. Alt fra løn til straffeattest og opholdstilladelse skal være i orden. For hvis det ikke er, får du problemer på den lange bane.